Nord og vest på kryss og tvers

Nord og vest på kryss og tvers: reisedagboek

Søndag, 25. juni 2017

I dag var vi hjemme på Sjøholt; 12 timer seinere sto teltet vårt på Senja, etter vår første vandring med en bratt stigning. Om morgenen kjørte vi met bilen til flyplassen Vigra. Derifra fly til Oslo, og videre til Tromsø. Med buss til sentrum, og der gikk hurtigbåten til Senja. Tre bussturer seinere kunne vi starte med vår vandring, ikke langt fra Senjahopen. Fint utsikt fra teltplassen.

mandag, 26. juni 2017

Vi har sovet godt, vår først natt i teltet. Tidlig sto vi opp til en hel dag vandring på Senja. Mye snø, slik at vi av og til måtte vike fra ruten. Ingen problem det. Vi fant igjen en fin teltplass for natten.

tirsdag, 27. juni 2017

Ikke så fint vær i dag, regn og tåke. Regnjakke på, regnjakke af. Først vading gjennom en stri elv. Mye myrlendt terreng. Vi overnatter i Senjabu, en DNT-hytte som ikke ligger langt fra hovedveien. Her kunne vi tørke klær og telt. Vi delte hytten med en ung kvinne fra USA. Vi kunne få noe knekkebrød fra henne og annet proviant da hun skulle tilbake til "sivilisasjonen".

onsdag, 28. juni 2017

Også i dag en dag med skiftende værforhold. Mye snø på fjellet. Det var også kalt. Langdalsvatnet var komplett dekket med is og snø. Ved Kaperskardtunnelen ventet oss en svær bratt stigning, der vi av og til havnet bein-dypt i snøen. På andre siden av skaret, litt lenger ned på fjellet kunne vi lekevel finne en teltplass, der vi delvis hadde sikt på Kapersvatnet.

torsdag, 29. juni 2017

Dagen startet med litt "grumsk" vær. Vi måtte passere et par svært bratt fjellpartier, men det gikk greit. Ved en pause lenger nede i dalen hørte og snå vi snøras, omtrent der vi hadde gått en time siden... Seinere på dagen ble været bedre. Fantastisk fjellområdet. Vi fant en helt fantastisk teltplass med utsikt på Seljordvatnet og fjellene Kvænan. Det ble en fin middagsmåltid med utsikt. Hva kan en ønske mer?

fredag, 30. juni 2017

En fantastisk vandredag, blant annet langs med Lutvatnet. Kunne gå i shorts. Vår siste dag på Senja. Ved slutten av vandringen her var det en liten utfordring om å finne transport til fergekaja ved Slotsvik. Ingen buss, null biler. Janet ringte på ved et hus der det eneste fastboenede par bodde. Mannen i huset var så snill og kjørte oss til Slotsvik, cirka 2 mil unna. Janet fikk der en guided tur av Lukas, en liten gutt på 8 år, på Kveitemuseum. Interessant! Senere kom katamaran til Harstad. Overnatting på hotell.

lørdag, 1. juli 2017

Etter en herlig overnatting i en ekte seng, en god frokost og en siste handel ved butikken begynte vi vår vandring på Hinnøya (på langs). Det var fint vær, også for flyene. Spesielt Janet ble plaget enormt av utrolig mange små fly. Veldigt irriterende! En pause var nesten ikke mulig. Et myggnett over hodet ble redningen. Om kvelden fant vi en fin teltplass med utsikt over hav og øya Rolla; uten fly, med fugler.

søndag, 2. juli 2017

En lang og tung vandredag venter oss i dag, som endte ved ei bitelita hytta Haakosnbu (4 sengeplasser). I høgre deler av turen gikk vi i tykk tåket, som gjorde at det ikke alltid var like enkelt å finne merkingene. Tidligere på dagen gikk vi gjennom den lange og bare myrlendte Kongsvikdalen. Det var lite kjekt. Janet mistet balansen i en elv. I Haakonsbu kunne vi tørke klær og vi var helt alene der.

mandag, 3. juli 2017

Det var en lang og tung dag i går, men i dag gikk vi bare 6-7 km til neste hytte. Den var større, Toralvsbu. Vi gikk i regnet. Kunne slappe godt av her. Senere på kvelden kom det et norsk ektepar, som vi hadde en hyggelig aften med. De kom fra den andre siden og fortalte om en "vanskelig" elv som måtte krysses.

tirsdag, 4. juli 2017

Den "vanskelige" elven var ikke vanskelig for oss og med lett vading kom vi oss over den. Mye snø på fjellet her også. I fint vær gikk turen nedover fjellet og sluttet dagens etappe ved veien. Her er det nødvendig å hike videre til å kunne fortsette turen. Etter en halv-times tid fikk vi en hike. Mannen fortalte at det fortsatt lå masse snø der hvor vi hadde tenkt turen vår videre. "Veldig uvant med så masse snø", har vi hørt mang engang. Mannen anbefalt oss å bli med med han til Digermulen. Det er jo egentlig siste plassen når en går hele Hinnøya på langs. Så vi ble med. Ikke med føttene vår men med bilen. Etter ankomst der endret vi våre planer. Vi ringer til Hilde og stig (venner av oss på Lofoten som vi uansett skulle besøke) og vi var hjertelig velkommen der. Vi hiked retning Bøstad, mens Hilde og Stig kjørte oss imot. Rundt kl. 22.00 koste vi oss, i lag med Alexandra og Christian Fredrik (Hilde's barn), med en skikkelig god måltid med boknafisk!

onsdag, 5. juli 2017

Etter et godt nattesøvn har vi tilbrakt dagen på Bøstad i lag med Stig og Hilde. De skal til flyplassen i Harstad på torsdag og vi kan bli med. Gert har bestilt flybillet for vi skal reise hjem. Vi forbereder oss på del 2 av vår vandreferei, fra Kristiansund til Kårvatn, på Nordmøre. Til tross for variende værforhold og mye snø på fjellet ser vi tilbake på en fin vandreferie (ti dager).

torsdag, 6. juli 2017 - lørdag 8 juli 2017

Hjemreise. Vaske klær og ryggsekken pakkes inn på nytt. Lørdagmiddag tar vi bussen til Kristiansund, der vi overnatter på hotell.

søndag, 9. juli 2017

Vår 11. vandredag. Vi starter ved Kristiansund flyplass (Fjordrute) og må gå delvis på asfalt. Med ferge videre i østlig retning. Det blir en tungre vandring, da vi går over fjelltoppen Jurtinden og Jørgenvågsalen ned til neste dal. Skiftende værforhold. I regn ankommer vi på et overnattingssted i Gullstein. Dusj!

mandag, 10. juli 2017

Vi går store deler over asfaltvei, fra øy til øy, over bruer, før vi igjen kan gå i fjellterreng. Fint vær heldigvis og vi gleder oss å kunne sove i telt igjen, til tross for at vi passerer fine DNT-hytter. Blant annet en gammel gård der hytteverten trakterer oss på piano- og trekkspillmusikk mens vi holder pause.... Vi er glad vi kan gå videre og kan sette opp teltet på en fin plass med utiskt (Aure). Det regner om natten.

tirsdag, 11. juli 2017

Et vått telt blir pakket inn. I dag går vi gjennom en tunneller for å komme fra det ene området til det andre, via Aure. Ved Aure tar vi en lengre pause i en kro, med panini og potetchils. Vårt mål er hytten Rovangen. Her kan vi tørke telt og klær. Gert deler hytten med fem kvinner.

onsdag, 12. juli 2017

Etter en herlig nattesøvn fortetter vi turen videre. De skal bli en lang dag, til Vinjeøra. Vekslende værforhold, regnjakke går på og av. Vi kommer langs med Storfiskhytta, hvor vi tar en god lunsjpause. Etter det er det cirka fire timer å gå til Vinjeøra, over mange våtte stier. I Vinjeørafinnes ingen overnattingsmuligheter. Vi tar en drosje til Kyrksæterøra, hvor vi bokker rom ved hotell Koselig. Janet hadde visjoner i dag om pizza på et hotellrom; visjonen ble virkelighet!

torsdag, 13. juli 2017

Vi tar en drosje til punktet hvor vi sluttet i går og fortsetter vår vandring, nå i sørlig retning. Ikke det fineste vært, men det har vi blitt vant til. Uansett må vi ta en pause med kaffe eller suppe og knakkebrød. Vi ankommer DNT-hytte Grytbekksetra, ei flott hytte! Vi tørker vår klær. Vi var alene på hytta.

fredag, 14. juli 2017

Også i dag startet dagen med regn, men utover dagen ble det bedre. Ruten har vi gjentatte ganger underveis og til slutt tok vi den korteste veien til vår neste overnattingssted, tidligere skysstasjonen Saga Trollheimen i Rindal. Den snille eieren tok våre fjellsko med seg til tørk. Vi nytet en god måltid: reinsdyrgryte med ferske grønnsaker.

lørdag, 15. juli 2017

Hoteleieren kjørte oss, etter en herlig frokost, til startpunktet av vår vandring. Det har spart oss cirka en time å gå. Det ble likevel en lang etappe på 2,6 mil., med fine og mindre fine partier. En bru var ødelagt av flåm, ble oss fortalt av noen fra DNT som vi møtte underveis, men det var en alternativ bru som vi kunne ta. De viste oss punktet på kartet og den fant vi. Vi kom høy til fjells, men lenger nede i dalen møtte vi igjen myrlendte stier. Her har vi fått rikelig nok av.... I Trollheimhytta var det mange mennesker og vi delte en lite sovesal med fire andre personer.

søndag, 16. juli 2017

Vår siste vandredag, med Kårvatn som mål. Også dette er en lengre etappe på rundt 2,7 mil. Dårlig vær, regn og masse myr. Men også med spennende deler og fine utsikter. Lunsjen brukte vi ved Nauståbu, ved Nauståvatn, etter cirka fem timer gåing fra Trollheimshytta. Nauståbu er bygd i 1967, etter at et par vandrere frøys ihjell i 1964 på omtrent samme sted. Turen nedover til Kårvatn var bratt. Underveis måtte vi krysse to elver, der vi kunne bruke et par skumle bruer. Ved garden Kårvatn besluttet vi å ikke overnatte på DNT-hytten men bruke privatovernatiing. I DNT-hytten var det en nederlandsk familie på seks som var fordelt over alle rom pluss sovesal. Og vi hadde ikke lyst å overnatte igjen på en sovesal. Privat inkvartering var en herlig avslutning!

mandag, 17. juli 2017

Vi nyttet en god frokost laget av bonde-ekteparet. Vi ble senere kjørt med bil til Todalen. Derifra kunne vi raks få en hike til Surnadal. Et par timer senere tok vi buss til Molde og videre til Sjøholt. Resten av ferien brukte vi i vår egen hytte i Liabygda. Planene for neste års-vandring begynner allerede å ta form....

Vi har totalt gått 35 mil på 18 dager.